Bu Blogda Ara

13 Mart 2010 Cumartesi

C#'da Değişken Türleri ve Değişken Tanımlama

Evet arkadaşlar bu makalemizde yavas yavas c#'ın içine girmeye başlayalım. İlk soru olarak akla hemen şu geliyor; Değişken nedir? şimdi değişkenin ne olduğunu öğrenelim.

Değişken: Değişkenleri en basit şekilde verilerin geçici olarak runtime'da saklandığı yer olarak adlandırabiliriz. Değişkenlerimizin içine verilerimizi koyabiliriz veya değişken içindeki verileri c# programındaki işlemlerimiz için kullanabiliriz.

C# dilinde kullanacağımız değişkeninin bir tipi olmak zorundadır. Bir değişken üzerinde yapılacak tüm işlemler değişkenin tipini göz önünde bulundurarak yapılır.

Şimdi yavaş yavaş veri tiplerini inceleyelim.

tam sayılar için veri tipleri

  • byte 8 0'dan 255'e
  • sbyte 8 -128'dem 127'e
  • short 16 -32,768'den 32,767'e
  • ushort 16 0'dan 65,535'e
  • int 32 -2,147,483,648'den 2,147,483,648'e
  • uint 32 0'dan 4,294,967,295'e
  • long 64 -9,223,372,036,854,775,808'den 9.223.372.036,854,775,807'e
  • ulong 64 0'dan 18,446,744,073,709,551,615'e

ondalıklı sayılar için veri tipleri

  • float 32 1E-45 ile 3.4E38

  • double 64 5E-324 ile 1.7E+308

  • decimel 128 1E-28 ile 7.9E+28



metinsel ifadeler

  • char

  • string yazılan larakterler ( " " ) çift tırnak arasında yazılır.

mantıksal ifadeler

  • bool

  • boolean

zamansal ifadeler

  • datetime

değişken tanımlarken şunlara dikkat etmeliyiz:

  • değişken ismi rakamla başlayamaz.

  • değişken isminin hiçbir yerinde . ? ; : " ' + - * / \ < > = ( ) [ ] { } işaretleri kullanılmaz.

  • c# dilinin ayrılmış kelimeleri değişken ismi olarak verilmez.

  • değişken isminde türkçe karakter kullanılmaz.



NOT: c# dilinde türkçe karakterler kullanılmaz.

değişkenlerin faaliyet alanları

class içerisinde tanımlanan değişkene global değişken denir. tanımlandığı formun içerisinde her yerde o değişkene ulaşabiliriz.

Değişken Tanımlama

şimdi değişken tanımlama nasıl yapılıyor onu öğrenelim. değiken tanımlarken kullanacağımız verinin türüne dikkat edip ona göre değişken tipi seçmeliyiz.




tip degiskenadi;




int a; string b; double c; şeklinde değişken tanımlanır.

değişkene değer atama;

tip degiskenadi = deger;

Evet arkadaşlar buraya kadar olan kısımda değişken tiplerini ve değişken tanımlamayı gördük. Şimdi değişken tiplerini teker teker inceleyelim ve daha yakından değişkenleri tanıyalım...

byte: Byte bilgisayarda 8 bitlik bir bilgiyi saklamak için kullanılır. 8 bitlik bilgiye byte denilmektedir. Byte veri türü, 8 bit olduğu için bu tür verilere ancak 0 ve 155 arasındaki degerleri tutabiliriz. Byte veri türü, işaretsiz bir veri türüdür, yani sadece pozitif sayıları tutar.

sbyte: Sbyte türü de byte veri türü gibi 8 bitlik bir veri türüdür. Ancak sbyte negatif sayıları da içermektedir. yani sbyte veri türü işaretli bir veri türüdür. sbyte veri türünde tutabileceğimiz değerler -128 ile 127 arasındadır.

short: short türü 16 bitlik(2 byte) işaretli tamsayı türüdür. short türünde tutabileceğimiz değerler - 32,768 ile 32,767 aralığında değişmektedir.

ushort: ushort türü 16 bitlik(2byte) ancak işaretsiz tamsayı veri türüdür. Tutabileceğimiz değerler o ile 65,535 aralığında değişmektedir.

int: En çok kullanacağımız veri tğrlerinden biridir. int türü 32 bitlik işaretli tamsayı türüdür. int türden bir nesnede saklayabiliriz değerler -2,147,483,648 ile 2,147,483,648 arasında değişmektedir.

uint: 32 bitlik (4 byte) işaretsiz tamsayı veri türüdür. uint türünden nesnelerin saklandığı değişkenlerin değer aralığı 0 ile 4,294,967,295 arasında olmaktadır.

long: 64-bitlik (8 byte) işaretli tamsayı veri türüdür. long türünden değişkenlerin saklandığı değişkenlerin değer aralığı -9,223,372,036,854,775,808 ile 9,223,372,036,854,775,807 arasında olmaktadır.

ulong: 64-bitlik (8 byte) işaretsiz tamsayı veri türüdür. ulong türünden nesnelerin saklandığı değişkenlerin değer aralığı 0 ile 18,446,744,073,709,551,615 arasında olmaktadır.

float: 32-bitlik (4 byte) gerçek sayı veri türüdür. float türündeki değişken tanımlaması aşağıdaki gibi yapılır.
float f = 3.12f;

NOT: Yukarıdaki gibi f son ekini koymadığımız taktirde derleme hatası alırız çünkü varsayılan olarak noktalı sayılar double olarak değerlendirilir.

double: 64-bitlik (4 byte) gerçek sayı veri türüdür. double veri türü ondalıklı sayıları tutabilir. double tipinde değişeken aşağıdaki gibi tanımlanır:
double d = 3.12;
ya da
double d = 3.12D; şeklinde tanımlanır.

decimal: 128-bitlik gerçek sayı veri türüdür. decimal tipinde değişken aşağıdaki gibi tanımlanır:
decimal d = 3.12m;
ya da
decimal d = 3.12M;

NOT: decimal tipinde değişken tanımlarken m ya da M son ekini koymadığımız taktirde derleme hatası alırız çünkü varsayılan olarak noktalı sayılar double olarak değerlendirilir. bu yüzden m ya da M son eki olmayan sabitler double türüymüş gibi işlem görecektir.

bool: true(doğru) ya da false(yanlış) değerleri saklamak için kullanılan veri türüdür.

char: char veri türü 16 bit uzunluğunda evrensel bir karakter kod olan unicode standartlarındaki karakterleri temsil etmek için kullanılır. her bir karakterin bir unicode değeri vardır.

string: string veri türü unicode karakterlerinden oluşan bir dizi gibi algılanmalıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder