Değişken: Değişkenleri en basit şekilde verilerin geçici olarak runtime'da saklandığı yer olarak adlandırabiliriz. Değişkenlerimizin içine verilerimizi koyabiliriz veya değişken içindeki verileri c# programındaki işlemlerimiz için kullanabiliriz.
C# dilinde kullanacağımız değişkeninin bir tipi olmak zorundadır. Bir değişken üzerinde yapılacak tüm işlemler değişkenin tipini göz önünde bulundurarak yapılır.
Şimdi yavaş yavaş veri tiplerini inceleyelim.
tam sayılar için veri tipleri
- byte 8 0'dan 255'e
- sbyte 8 -128'dem 127'e
- short 16 -32,768'den 32,767'e
- ushort 16 0'dan 65,535'e
- int 32 -2,147,483,648'den 2,147,483,648'e
- uint 32 0'dan 4,294,967,295'e
- long 64 -9,223,372,036,854,775,808'den 9.223.372.036,854,775,807'e
- ulong 64 0'dan 18,446,744,073,709,551,615'e
ondalıklı sayılar için veri tipleri
- float 32 1E-45 ile 3.4E38
- double 64 5E-324 ile 1.7E+308
- decimel 128 1E-28 ile 7.9E+28
metinsel ifadeler
- char
- string yazılan larakterler ( " " ) çift tırnak arasında yazılır.
mantıksal ifadeler
- bool
- boolean
zamansal ifadeler
- datetime
değişken tanımlarken şunlara dikkat etmeliyiz:
- değişken ismi rakamla başlayamaz.
- değişken isminin hiçbir yerinde . ? ; : " ' + - * / \ < > = ( ) [ ] { } işaretleri kullanılmaz.
- c# dilinin ayrılmış kelimeleri değişken ismi olarak verilmez.
- değişken isminde türkçe karakter kullanılmaz.
NOT: c# dilinde türkçe karakterler kullanılmaz.
değişkenlerin faaliyet alanları
class içerisinde tanımlanan değişkene global değişken denir. tanımlandığı formun içerisinde her yerde o değişkene ulaşabiliriz.
Değişken Tanımlama
şimdi değişken tanımlama nasıl yapılıyor onu öğrenelim. değiken tanımlarken kullanacağımız verinin türüne dikkat edip ona göre değişken tipi seçmeliyiz.
tip degiskenadi;
int a; string b; double c; şeklinde değişken tanımlanır.
değişkene değer atama;
tip degiskenadi = deger;
Evet arkadaşlar buraya kadar olan kısımda değişken tiplerini ve değişken tanımlamayı gördük. Şimdi değişken tiplerini teker teker inceleyelim ve daha yakından değişkenleri tanıyalım...byte: Byte bilgisayarda 8 bitlik bir bilgiyi saklamak için kullanılır. 8 bitlik bilgiye byte denilmektedir. Byte veri türü, 8 bit olduğu için bu tür verilere ancak 0 ve 155 arasındaki degerleri tutabiliriz. Byte veri türü, işaretsiz bir veri türüdür, yani sadece pozitif sayıları tutar.
sbyte: Sbyte türü de byte veri türü gibi 8 bitlik bir veri türüdür. Ancak sbyte negatif sayıları da içermektedir. yani sbyte veri türü işaretli bir veri türüdür. sbyte veri türünde tutabileceğimiz değerler -128 ile 127 arasındadır.
short: short türü 16 bitlik(2 byte) işaretli tamsayı türüdür. short türünde tutabileceğimiz değerler - 32,768 ile 32,767 aralığında değişmektedir.
ushort: ushort türü 16 bitlik(2byte) ancak işaretsiz tamsayı veri türüdür. Tutabileceğimiz değerler o ile 65,535 aralığında değişmektedir.
int: En çok kullanacağımız veri tğrlerinden biridir. int türü 32 bitlik işaretli tamsayı türüdür. int türden bir nesnede saklayabiliriz değerler -2,147,483,648 ile 2,147,483,648 arasında değişmektedir.
uint: 32 bitlik (4 byte) işaretsiz tamsayı veri türüdür. uint türünden nesnelerin saklandığı değişkenlerin değer aralığı 0 ile 4,294,967,295 arasında olmaktadır.
long: 64-bitlik (8 byte) işaretli tamsayı veri türüdür. long türünden değişkenlerin saklandığı değişkenlerin değer aralığı -9,223,372,036,854,775,808 ile 9,223,372,036,854,775,807 arasında olmaktadır.
ulong: 64-bitlik (8 byte) işaretsiz tamsayı veri türüdür. ulong türünden nesnelerin saklandığı değişkenlerin değer aralığı 0 ile 18,446,744,073,709,551,615 arasında olmaktadır.
float: 32-bitlik (4 byte) gerçek sayı veri türüdür. float türündeki değişken tanımlaması aşağıdaki gibi yapılır.
float f = 3.12f;
NOT: Yukarıdaki gibi f son ekini koymadığımız taktirde derleme hatası alırız çünkü varsayılan olarak noktalı sayılar double olarak değerlendirilir.
double: 64-bitlik (4 byte) gerçek sayı veri türüdür. double veri türü ondalıklı sayıları tutabilir. double tipinde değişeken aşağıdaki gibi tanımlanır:
double d = 3.12;
ya da
double d = 3.12D; şeklinde tanımlanır.
decimal: 128-bitlik gerçek sayı veri türüdür. decimal tipinde değişken aşağıdaki gibi tanımlanır:
decimal d = 3.12m;
ya da
decimal d = 3.12M;
NOT: decimal tipinde değişken tanımlarken m ya da M son ekini koymadığımız taktirde derleme hatası alırız çünkü varsayılan olarak noktalı sayılar double olarak değerlendirilir. bu yüzden m ya da M son eki olmayan sabitler double türüymüş gibi işlem görecektir.
bool: true(doğru) ya da false(yanlış) değerleri saklamak için kullanılan veri türüdür.
char: char veri türü 16 bit uzunluğunda evrensel bir karakter kod olan unicode standartlarındaki karakterleri temsil etmek için kullanılır. her bir karakterin bir unicode değeri vardır.
string: string veri türü unicode karakterlerinden oluşan bir dizi gibi algılanmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder